Review: Kitty in het nauw gedreven door Bob Tarte

0 Comments

Als je van katten houdt, ga je niet alleen van dit boek houden, je zult jezelf waarschijnlijk in ten minste delen ervan herkennen. Kitty in het nauw gedreven: hoe Frannie en vijf andere onverbeterlijke katten de controle over ons huis in beslag hebben genomen en er zijn thuis van hebben gemaakt, is het verslag van Bob Tarte over de uitdagingen van een huishouden gerund door katten. Het boek beschrijft de reis van Tarte van het zijn van een huishouden met één katten tot het eindigen met zes katten, een van hen een moeilijk te beheren zwerfhalend genaamd Frannie.

Tarte schrijft met een vaak zelfverwijderende humor die je zal laten glimlachen, hoewel het me vaak ook een beetje deed huiveren. Hij portretteert zichzelf als een ietwat onrustige ziel die dagelijkse dag veel veeleisend vindt. Ondanks dit, of misschien daardoor, heb ik plezier genomen in het boek. Dit is het verhaal van iemand die een kat niet opgeeft omdat ze enkele uitdagingen oplevert. Of het nu gaat om het huis te herschikken om katachtige veters te herbergen, ‘s nachts rechtop te zitten en zich zorgen te maken over een zieke kat of probeert een recalcitrante verdwaald te winnen – je kunt het niet helpen, maar hou van Bob Tarte.

Voor mij was het beste deel van het boek het verhaal van Frannie, een nerveus zwart-wit verdwaalde dat Tarte’s hart een beetje veel meer wint dan de anderen. Ik vond het geweldig om te genieten van de relatie tussen Tarte en Frannie ontwikkelen naarmate de zwerfkat langzaam leert vertrouwen.

Tegen de tijd dat ik aan het einde van dit boek kwam, had ik het gevoel dat ik net een uitgebreid bezoek had gehad met Tarte en zijn kleurrijke huishouden van niet alleen zes katten, maar ook papegaaien, eenden en andere diverse beestjes. En net als een bezoek met goede vrienden, was ik een beetje verdrietig dat ik moest vertrekken.

Bob Tarte schreef twintig jaar voor het Beat Magazine. Hij heeft ook geschreven voor de New York Times, de Boston Globe, de Miami New Times, de hele Earth Review en andere publicaties. Hij organiseert het wat dacht je? Podcast voor petliferadio.com. Hij en zijn vrouw Linda wonen in Lowell, Michigan, en dienen momenteel de grillen van papegaaien, eenden, ganzen, parkieten, een konijn, duiven, kippen, één kalkoen en veel te veel katten. Ga naar Bobtarte.com voor nog veel meer informatie en foto’s van de katten in het boek.

Ik ontving een kopie van dit boek van de uitgever. Het ontvangen van het gratis exemplaar had geen invloed op mijn recensie.

Ingrid King

Misschien vind je het ook leuk:
Boekrecensie: Moo Kitty vindt een huis van Valerie Lee Veltre

Review: waar is Kitty? Stip-to-dot

Review and Giveaway: WhiskerList: The Kitty Classifieds door Angie Bailey

«Beoordeling en weggeefactie: catamazing puzzelspeelgoed voor katten
Winnaar van Lalaland Tote Bag en wenskaarten »

2 Opmerkingen over beoordeling: Kitty in het nauw gedreven door Bob Tarte

Jeanne zegt:

26 november 2012 om 07:12 uur

Hallo, Ingrid! Blij dat je Kitty in het nauw gedreven hebt onderzocht. Ik heb het onderzocht voor onze bibliotheekwebsite. Ik vond het absoluut geweldig en heb minstens acht exemplaren gekregen om aan mensen te geven. Ik beschouw het als een ‘veilig’ boek omdat geen katten sterven, maar het is ook zo goed geschreven, grappig en respectvol voor kattenwegen. Ik hou ook echt van Bob’s gevoel voor humor. Ik lachte veel meer om dit boek dan in een boek in lange tijd omdat hij Catness zo goed vastlegt … en menselijke reacties erop. Net als Bob breng ik veel Tine door met proberen mijn katten te dwarsbomen tegen gedragingen waarvan ik denk dat het niet goed is, en ook als Bob zie ik er uiteindelijk dwaas uit terwijl de katten me manoeuvreren. (Boeken met katten worden vaak vaak onderzocht op de website van de bibliotheek – wat zijn de kansen?)

Antwoord

Caren Gittleman zegt:

16 november 2012 om 9:36 uur